Danske virksomheder kæmper en ulige kamp mod Amazons kunstige intelligens


Dato: 18-05-2018 09:43:40
 

Kunstig intelligens driver markedsføringsindsatsen for de største internetgiganter. Men danske virksomheder har svært ved at følge med på grund af deres begrænsede udnyttelse af data om kunderne, siger markedsføringsekspert Rasmus Houlind.

Danmark er et land af små virksomheder, og det er et problem i en verden, der domineres af internetgiganter som Amazon.

For mens de internationale handelsplatforme kan udnytte millioner af kunders digitale adfærdsdata, så har mindre virksomheder langt mere begrænsede datasæt til rådighed. Og det kan have en afgørende indflydelse på, hvor effektivt virksomhederne kan markedsføre produkterne til kunderne.

"Vi er som land udfordret af at have så mange små virksomheder. Deres kundedata er typisk meget begrænsede," siger Rasmus Houlind, strategidirektør for marketing software-virksomheden Agillic og forfatter til bogen ‘Hvis det handler om mig, så køber jeg’.

Problemet er ifølge Rasmus Houlind, at kampen om forbrugernes opmærksomhed aldrig har været større. Derfor er det altafgørende at ramme så præcist med sin markedsføring, at den ikke opleves som irrelevant. Og der er Amazons anbefalingsalgoritmer lysår foran langt de fleste danske virksomheder netop på grund af selskabets omfattende datagrundlag.

Algoritmerne er drevet af machine learning - populært kendt som kunstig intelligens (AI) - der finder mønstre i brugernes adfærd og anbefaler relevante produkter. Amazon vil ikke selv røbe, hvor effektivt anbefalingssystemet er. Dog anslog McKinsey i 2013, at anbefalingsalgoritmerne drev 35 pct. af alle køb på platformen.

Konference: Hør mere om, hvordan kunstig intelligens forandrer detailsektoren til Retail2020 - Detailhandlens Digitale Fremtid den 6. juni 2018.

Markedsføring med spredehagl på retur
Tilbage står danske virksomheder med en stigende udfordring: De traditionelle markedsføringskanaler er ved at tørre ud.

Mange virksomheder skyder ifølge Rasmus Houlind udelukkende med spredehagl og annoncerer de samme tilbud til alle forbrugere. Men når flere fravælger reklamer i postkassen, blokerer annoncer i browseren og konsekvent ignorerer dårlige nyhedsbreve, er det forbrugernes måde at sige fra, vurderer han.

Således er antallet af husstande, der er tilmeldt en af de to "Reklamer - nej tak"-ordninger mere end fordoblet på lidt over seks år. Ved udgangen af 2011 var 25 pct. af husstandene tilmeldt. I dag er andelen steget til 54 pct. ifølge de seneste tal fra PostNord.

Alligevel vælger for mange virksomheder ifølge Rasmus Houlind stadig at overdynge kunderne med reklamer - ikke mindst i nyhedsbreve, der fylder op i indbakken.

"Det er en kortsigtet strategi, som på sigt koster kunder. Virksomhederne får ikke den loyalitet hos kunderne, som de især har brug for nu, hvor Amazon er på vej til at rykke ind over grænserne," siger han.

AI gætter, hvornår du har brug for en ny shampoo
Sociale medier som Facebook er for mange detailvirksomheder blevet et populært alternativ til de klassiske tilbudsaviser, blandt andet fordi markedsføringen kan tilpasses enkelte forbrugersegmenter.

Andelen af handels- og transportvirksomheder, der benyttede sociale medier til PR og markedsføring er således steget fra 34 til 62 pct. i perioden 2013-2017 ifølge Danmarks Statistik.

Alligevel er der ifølge Rasmus Houlind stadig lang vej endnu, før markedsføringen rammer plet. De sociale medier giver ikke adgang til samme data som eksempelvis Amazon, der ved, hvad millioner af kunder køber. Dertil kommer alle de andre faktorer, som platformene ikke kender, men som kan udledes ved hjælp af kunstig intelligens.

"Hvornår ved en butik eksempelvis, om du har brugt den shampoo, du købte sidst og har brug for en ny?," spørger Rasmus Houlind og fortsætter: "Det er enormt svært at ramme præcist med den slags anbefalinger for hver enkelt kunde. Den eneste måde, man kan skalere det på, er ved hjælp af kunstig intelligens."

Kunstig intelligens består groft forsimplet af avanceret statistik, der f.eks. kan udlede, hvornår produkter kræver udskiftning på baggrund af, hvor ofte kunderne typisk køber produktet anden gang. Og dermed kan et tilbud ifølge Rasmus Houlind automatisk tilpasse sig den enkelte kundes situation.

Endnu er det dog meget få detailvirksomheder, der benytter sig af teknologien. Det er kun fire pct. af danske handels- og transportvirksomheder, der ifølge Danmarks Statistik brugte kunstig intelligens eller machine learning i 2017 — hvilket er lidt under landsgennemsnittet for alle typer af virksomheder.

For dem der allerede har taget hul på teknologien, er der ifølge Rasmus Houlind heller ikke tale om en erstatning af tilbudsavisen endnu.

"Du skal op i en vis volumen for, at det kan betale sig, men så kan det også gøre en forskel. Vi har eksempelvis set butikker opleve konverteringsrater for tilbud skræddersyet med kunstig intelligens, der var otte gange bedre end normalt," afslutter han.

Hør Rasmus Houlind løfte sløret for Matas, Sportmaster og norske Vitas’ erfaringer med at bruge kunstig intelligens i markedsføringen til Dansk Erhvervs konference Retail2020 den 6. juni 2018. Se program og tilmeld dig via Ratil2020

 

 

Del:

Følg denne virksomhed:


Flere cases og nyheder fra Dansk Erhverv:


Har du en firmaprofil på Facebook? Så er du medansvarlig for Facebooks håndtering af persondata
Seminar om fødevaresvindel
Retail2020 - Detailhandlens Digitale Fremtid
Ny e-analyse: Danskerne e-handlede for 123 mia. kr. i 2017
Hårdere straffe for ulovlig prismarkedsføring - tjek reglerne her
Kursus: Salgspligt – hvad betyder det for din e-handelsvirksomhed?
Butikker skal kunne advare hinanden om kriminelle
Seminar om bæredygtige bæreposer i detail
Hjemmesider med kopivarer kan effektivt blokeres
GDPR: Håndtering af databehandleraftaler og krisekommunikation
Bliv klar til persondataforordningen på to timer
Danskerne er vilde med Valentinsdag
Unfair konkurrence skader dansk e-handel
Gør detailhandlen til vækstsektor for din by
Seminar: Få styr på emballage og produktionsudstyr
Databeskyttelsesdagen 2018 - stop snakken og kom i gang
Geoblocking - er du klar til den nye virkelighed for webshops?
Julehandlen bliver den største nogensinde
En trist dag for europæisk e-handel
Danskerne er vilde med Black Friday
Ny rapport: Grænsehandlen giver stadig danske butikker kamp til stregen
Danskerne har taget Halloween til sig
Sådan nedbringer du forbruget af bæreposer i detail
Farvel til den gakkede nøddeafgift
Kursus: Nye retningslinjer for prismarkedsføring
Skal din kollega vinde Danish Retail Award 2017?
Detailkonference: Skab de bedste rammer for vækst i detailhandlen
Morgenmøde: Lær om fremtidens markedsføringskanal
Seminar: Bliv synlig med SEO - lær om strategi og optimering
Seminar: Videomarketing insigths og trends
EU forslag om geoblocking truer danske netbutikker
Nye energimærker fra EU giver forbrugerne klar besked
Morgenmøde: Fremtidens Retail
Seminar: Svindel med betalingskort
Arrangement: Dankort på mobilen - er du klar til at tage imod dine kunder?
Kursus: Det gode erhvervslejemål
2016 blev endnu et rekordår for e-handlen
Frit valg til kontanter gavner både forbrugere og butikker
Ufaglært til faglært - opdateret model til at blive faglært salgsassistent
Udskældt forslag til erhvervslejelov bliver ændret
KURSUS: Håndtering af persondata for medarbejdere
Black Friday bliver den største handelsdag nogensinde
Gratis seminar: Illegal handel med nydelsesmidler og kopiprodukter
Seminar: Succes på sociale medier
Fremtidens købmænd er fundet
Seminar: Reframe Retail - Hvordan iscenesættes fremtidens retail?
Få succes med din netbutik i udlandet
Detailhandelskonferencen 2016 - Mød fremtidens købmænd
Returnerede brugte varer kan ikke sælges igen
Nordiske handelsorganisationer: Stop urimelig støtte til e-handlen fra lande uden for EU
Fornuftigt EU-farvel til bisphenol A i kasseboner
Lad sodavandseffekten sprede sig
Arrangement: Dankort på mobilen - hvor langt er vi?
EU-Kommissionen vil indføre en salgspligt, dog ikke en leveringspligt. Dansk Erhverv er stærkt kritiske over for forslaget
Lækket EU-forslag er en bombe under dansk e-handel
Væksten er online! Konferencen, som stiller skarpt på e-handel
Få succes med din netbutik i udlandet
Arrangement: Giv din digitale salgsmotor et servicetjek
Få styr på den nye persondataforordning! (Aarhus)
Når shitstormen raser - hvordan skal din virksomhed reagere?
Formynderi at stoppe indsamling af kundeoplysninger
Illegal handel med slik skal stoppes nu
Få styr på den nye persondataforordning
Kursus for erfarne ledere 2016 - Styrk dit personlige lederskab og skab merværdi for din virksomhed
Arrangement: Det digitale Back-Office - Frigør ressourcer og fokuser på kerneforretningen
SKAT får nyt redskab i kampen mod udenlandske netbutikkers momssnyd
Forbrugerregler giver meningsløse tab til butikker
Blandet udspil om netkøb fra EU-Kommissionen
Undersøgelse: Black Friday indtager danske butikker
Vinderne af detailhandlens fagprøvepris er fundet
Party Prinsen kommer til en butik nær dig!
Flere danskere handler på nettet
Kom godt i gang med de kontaktløse Dankort betalinger
Nyt initiativ er tiltrængt hjælp til dansk nethandel
Tysk dåsepant gavner de danske butikker
Dansk Erhverv siger ja tak til afgiftslettelser og kontantløse butikker
Dansk Erhverv støtter nyt EU-krav om plastikposer
ÅRETS VIGTIGSTE KONFERENCE FOR DETAIL & HANDEL: Omnichannel!
Styrk din fysiske butik med en webshop – Dansk Erhverv-seminar i Århus
Ældre bruger flest penge på nettet

Om Dansk Erhverv

Dansk Erhverv er erhvervsorganisation og arbejdsgiverforening for fremtidens erhverv. Dansk Erhverv repræsenterer 17.000 virksomheder og 100 brancheorganisationer inden for handel, rådgivning og videnservice, oplevelse og velfærd og transport.

Handelsmarkedet i Dansk Erhverv samler størstedelen af danske virksomheder og brancheforeninger inden for detail- og engroshandel i et stærkt fællesskab. Målet for Dansk Erhverv er, at det skal være attraktivt at drive handelsvirksomhed i Danmark. Vi arbejder dagligt for at skabe de bedst mulige rammer for handelsvirksomhederne, så de har gode forudsætninger for innovation, udvikling og vækst på det nationale og internationale marked

Vision og Mission
Det er Dansk Erhvervs vision at være den mest betydningsfulde politiske repræsentant og foretrukne rådgiver for erhvervslivet. Det er Dansk Erhvervs mission at skabe konkurrencekraft for vores virksomheder i en globaliseret økonomi. Dansk Erhverv varetager virksomhedernes politiske interesser over for alle relevante myndigheder. 

Landets førende rådgivning
Dansk Erhvervs konsulenter og advokater er landets førende inden for en lang række af de udfordringer, som handelsvirksomhederne skal håndtere i hverdagen. Vi er rustet til at give den bedst mulige rådgivning, uanset om der er tale om arbejdsretslige spørgsmål, erhvervsjura, arbejdsmiljøregler eller HR- og ledelsesspørgsmål.

Medlemsfordele
Som medlem af Dansk Erhverv kan du – alt efter medlemskabstype – trække frit på Handelsmarkedets rådgivning.

>> Læs mere her om medlemsskabstyperne og Dansk Erhvervs rådgivningstilbud.


Kontakt
E-mail:
Telefon: 33746000
Web: www.danskerhverv.dk
Adresse: Børsen
Postnummer: 1217
By: København K.

Følg os på:


RetailDirect - En del af detailfolk.dk