Blandet udspil om netkøb fra EU-Kommissionen
Dato: 10-12-2015 09:46:02
Det er positivt, at EU-Kommissionen vil harmonisere reglerne for netkøb, så netbutikkerne kan nøjes med at efterleve et sæt regler i stedet for 28. Desværre er de foreslåede regler uklare og vil gøre det sværere for netbutikkerne.
Det er positivt, at EU-Kommissionen i dag lancerer forslag til et digitalt indre marked for handel på nettet. Europa har brug for ens regler hvis det skal være attraktivt for netbutikker at handle over grænserne.
”I dag skal netbutikker efterleve 28 landes forskellige forbrugerregler, hvis de vil sælge over grænserne i EU. Det er meget besværligt, så vi er glade for, at Kommissionen vil harmonisere reglerne. Desværre vil indholdet skabe problemer og nye byrder for butikkerne, ” siger chefkonsulent Bo Dalsgaard, Dansk Erhverv.
Forslag passer dårligt til virkelighedens butiksliv
Kommissionens forslag vil stille netbutikker og fysiske butikker forskelligt i forhold til kunderne, og det er en dårlig idé påpeger Dansk Erhverv.
”Det er uheldigt, at man vil give forbrugerne forskellige rettigheder afhængig af, om varen er købt på nettet eller i den fysiske butik. Det passer slet ikke med virkeligheden, hvor forbrugerne kan købe på nettet og returnere til butikken. De steder hvor forholdene er ens, skal reglerne være ens - ellers giver det forvirring,” siger Bo Dalsgaard.
Dansk Erhverv opfordrer derfor Kommissionen til at lave et samlet forslag.
Klagebehandling bliver mere byrdefuld og åbner op for misbrug
Det erklærede mål med forslaget er at gøre det lettere for både forbrugere og virksomheder at e-handle over grænserne, men det lever forslaget ikke op til i sin nuværende form.
Forslaget medfører, at det ikke længere skal være et krav, at forbrugerne klager så hurtigt som muligt efter, de har opdaget fejlen. Jo længere tid et produkt har været brugt, desto sværere kan det være at vurdere, om en mangel skyldes slid og ælde, eller om manglen var der fra købstidspunktet. Netbutikkerne kan også blive nødt til at tilbagebetale købesummen, før de har fået varen retur. Samlet set vil det gøre det vanskeligere at behandle klager, og virksomhederne får sværere ved at gardere sig mod misbrug.
”Forslaget ser ud til at lægge op til, at forbrugerne ikke længere skal bevise, at der er noget galt med det produkt, de klager over. De skal bare sige, der er noget galt for at få ret til at få pengene tilbage eller få varen ombyttet. Det er stik i mod dansk tradition, hvor en klagebehandling involverer en undersøgelse af varen for at afgøre, hvorvidt fejlen skyldes forbrugerens håndtering, eller om den var der på købstidspunktet,” siger Bo Dalsgaard.
Han undrer sig også over en uklar bestemmelse, der giver forbrugere ret til at få penge retur, selv om de har smidt varen væk.
”Jeg forstår ikke formålet med den bestemmelse. Det giver ikke mening, at forbrugerne skal kunne klage over varer, de har smidt væk.”
Håber på ændringer
”Der er desværre nogle bestemmelser, som åbner for misbrug af regler. Vi håber derfor, at det i løbet af de politiske forhandlinger om forslaget vil være muligt at få ændret de mest problematiske bestemmelser,” slutter Bo Dalsgaard.
For yderligere oplysninger kontakt Bo Dalsgaard på tlf. 9137 3109 eller e-mail: bda@danskerhverv.dk
Del:
Følg denne virksomhed:
Flere cases og nyheder fra Dansk Erhverv:
Konference: B2B e-handel 2022
E-handelsprisen 2022: Brødrene A&O Johansen snupper Guldprisen til Dansk Erhvervs store awardshow
Her er vinderne af Niels Brock og Dansk Erhverv Talentpris
Boghandlerforeningen bliver en del af Dansk Erhverv
Tre ud af fire danskere kickstarter julegaveindkøbene med Black Friday
KONFERENCE: Digital Retail 2022 - Årets konference om digitalisering i detail
Kursus: Seksuel chikane - forebyggelse og praktisk håndtering af krænkelser
WEBINAR: Styrk din forretning med sporbarhed
KURSUS: Er din virksomhed klar til de nye e-handelsmomsregler pr. 1 juli 2021?
E-handelskonferencen 2021 - the new normal
WEBINAR: Kom godt fra start online - skal din butik også være digital?
WEBINAR: Digital kundeloyalitet i detail- og restaurationsbranchen
WEBINAR: Kundeservice chatbots - sådan kommer du videre
WEBINAR: Inspiration til ledere: Sådan spotter du stress
MORGENMØDE: Kundeorienteret ledelse i detailbranchen
Sådan skal du bruge influencere som markedsføringskanal
WEBINAR: Konflikter med kunder som følge af COVID-19
KURSUS: Tv-overvågning - sådan er reglerne
Dansk Erhverv lancerer ny vision og kampagne
FDIH arbejder for fusion med Dansk Erhverv
BUSINESSTALK: Hold fast i dine kunder i kølvandet på coronakrisen
Nødvendigt med klog udfasning af hjælpepakker
Udnyt muligheder for online efteruddannelse i handel under corona-krisen
Vigtigt at følge myndighedernes råd i butikkerne
Overenskomst på plads for 150.000 butiksansatte
Seminar: Få succes med salg via Amazon og andre markedspladser
Gå-hjem-møde: Sådan bidrager din virksomhed til regeringens klimamål
Godmorgenmøde: En guide til ledelse af generation Z
Konference: En grønnere vej
Seminar: Kom godt i gang med fødevareeksport
Seminar: Få succes med e-handel i udlandet
Nyt talentprogram skal profilere erhvervsuddannelserne
Gå hjem-møde: Introduktion til nye krav om tilgængelighed for hjemmesider
Godmorgen-møde: Giv tidsrøverne i din daglige ledelse håndjern på
Kom til Forbrugerombudsmandens gratis informationsmøde i Aarhus
Konference: Retail2021 - Detailhandlens Digitale Fremtid
Nyt talentprogram for de dygtigste detail-elever
Skal din kollega vinde Danish Retail Award 2019?
Først til mølle: Få 100.000 til digitalt boost af din virksomhed
Seminar: Danskernes mad- og indkøbsvaner 2019
Godmorgenmøde: Hvordan skal fysiske butikker skabe trafik i fremtiden?
Detailsalget faldt i december - dog pænt højere end året forinden
Danskernes e-handel runder 140 milliarder kroner
KURSUS: Hvad må jeg kopiere fra internettet?
Tredobling i antallet af pakker fra Kina er alarmerende
Detailsalget faldt i oktober - mon vi ventede på Black friday?
Kursus: TV-overvågning i butik - muligheder, fremtid og regler
Web- og YouTube-videoer som effektiv markedsføring
Grundkursus i GDPR - få styr på virksomhedens behandling af personoplysninger
Gratis arrangement: Detailhandlens fagprøvepris og Danish Retail Awards 2018
Kursus: Styrk synligheden på nettet
En sejr i kampen mod madspild - fødevarer må nu gå fra detail til engros
KURSUS: Salgspligt - hvad betyder det for din e-handelsvirksomhed?
Har du en firmaprofil på Facebook? Så er du medansvarlig for Facebooks håndtering af persondata
Seminar om fødevaresvindel
Danske virksomheder kæmper en ulige kamp mod Amazons kunstige intelligens
Retail2020 - Detailhandlens Digitale Fremtid
Ny e-analyse: Danskerne e-handlede for 123 mia. kr. i 2017
Hårdere straffe for ulovlig prismarkedsføring - tjek reglerne her
Kursus: Salgspligt – hvad betyder det for din e-handelsvirksomhed?
Butikker skal kunne advare hinanden om kriminelle
Hjemmesider med kopivarer kan effektivt blokeres
GDPR: Håndtering af databehandleraftaler og krisekommunikation
Bliv klar til persondataforordningen på to timer
Danskerne er vilde med Valentinsdag
Unfair konkurrence skader dansk e-handel
Gør detailhandlen til vækstsektor for din by
Seminar: Få styr på emballage og produktionsudstyr
Databeskyttelsesdagen 2018 - stop snakken og kom i gang
Geoblocking - er du klar til den nye virkelighed for webshops?
Julehandlen bliver den største nogensinde
En trist dag for europæisk e-handel
Danskerne er vilde med Black Friday
Ny rapport: Grænsehandlen giver stadig danske butikker kamp til stregen
Danskerne har taget Halloween til sig
Sådan nedbringer du forbruget af bæreposer i detail
Farvel til den gakkede nøddeafgift
Kursus: Nye retningslinjer for prismarkedsføring
Skal din kollega vinde Danish Retail Award 2017?
Morgenmøde: Lær om fremtidens markedsføringskanal
Seminar: Bliv synlig med SEO - lær om strategi og optimering
Seminar: Videomarketing insigths og trends
EU forslag om geoblocking truer danske netbutikker
Nye energimærker fra EU giver forbrugerne klar besked
Morgenmøde: Fremtidens Retail
Seminar: Svindel med betalingskort
Arrangement: Dankort på mobilen - er du klar til at tage imod dine kunder?
Kursus: Det gode erhvervslejemål
2016 blev endnu et rekordår for e-handlen
Frit valg til kontanter gavner både forbrugere og butikker
Ufaglært til faglært - opdateret model til at blive faglært salgsassistent
Udskældt forslag til erhvervslejelov bliver ændret
KURSUS: Håndtering af persondata for medarbejdere
Black Friday bliver den største handelsdag nogensinde
Gratis seminar: Illegal handel med nydelsesmidler og kopiprodukter
Seminar: Succes på sociale medier
Fremtidens købmænd er fundet
Seminar: Reframe Retail - Hvordan iscenesættes fremtidens retail?
Få succes med din netbutik i udlandet
Detailhandelskonferencen 2016 - Mød fremtidens købmænd
Returnerede brugte varer kan ikke sælges igen
Nordiske handelsorganisationer: Stop urimelig støtte til e-handlen fra lande uden for EU
Fornuftigt EU-farvel til bisphenol A i kasseboner
Lad sodavandseffekten sprede sig
Arrangement: Dankort på mobilen - hvor langt er vi?
EU-Kommissionen vil indføre en salgspligt, dog ikke en leveringspligt. Dansk Erhverv er stærkt kritiske over for forslaget
Lækket EU-forslag er en bombe under dansk e-handel
Få succes med din netbutik i udlandet
Formynderi at stoppe indsamling af kundeoplysninger
Illegal handel med slik skal stoppes nu
Få styr på den nye persondataforordning
Kursus for erfarne ledere 2016 - Styrk dit personlige lederskab og skab merværdi for din virksomhed
Arrangement: Det digitale Back-Office - Frigør ressourcer og fokuser på kerneforretningen
SKAT får nyt redskab i kampen mod udenlandske netbutikkers momssnyd
Forbrugerregler giver meningsløse tab til butikker
Undersøgelse: Black Friday indtager danske butikker
Vinderne af detailhandlens fagprøvepris er fundet
Party Prinsen kommer til en butik nær dig!
Flere danskere handler på nettet
Kom godt i gang med de kontaktløse Dankort betalinger
Nyt initiativ er tiltrængt hjælp til dansk nethandel
Tysk dåsepant gavner de danske butikker
Dansk Erhverv siger ja tak til afgiftslettelser og kontantløse butikker
Dansk Erhverv støtter nyt EU-krav om plastikposer
ÅRETS VIGTIGSTE KONFERENCE FOR DETAIL & HANDEL: Omnichannel!
Styrk din fysiske butik med en webshop – Dansk Erhverv-seminar i Århus
Ældre bruger flest penge på nettet
Om Dansk Erhverv
Dansk Erhverv er erhvervsorganisation og arbejdsgiverforening for fremtidens erhverv. Dansk Erhverv repræsenterer 17.000 virksomheder og 100 brancheorganisationer inden for handel, rådgivning og videnservice, oplevelse og velfærd og transport.
Handelsmarkedet i Dansk Erhverv samler størstedelen af danske virksomheder og brancheforeninger inden for detail- og engroshandel i et stærkt fællesskab. Målet for Dansk Erhverv er, at det skal være attraktivt at drive handelsvirksomhed i Danmark. Vi arbejder dagligt for at skabe de bedst mulige rammer for handelsvirksomhederne, så de har gode forudsætninger for innovation, udvikling og vækst på det nationale og internationale marked
Vision og Mission
Det er Dansk Erhvervs vision at være den mest betydningsfulde politiske repræsentant og foretrukne rådgiver for erhvervslivet. Det er Dansk Erhvervs mission at skabe konkurrencekraft for vores virksomheder i en globaliseret økonomi. Dansk Erhverv varetager virksomhedernes politiske interesser over for alle relevante myndigheder.
Landets førende rådgivning
Dansk Erhvervs konsulenter og advokater er landets førende inden for en lang række af de udfordringer, som handelsvirksomhederne skal håndtere i hverdagen. Vi er rustet til at give den bedst mulige rådgivning, uanset om der er tale om arbejdsretslige spørgsmål, erhvervsjura, arbejdsmiljøregler eller HR- og ledelsesspørgsmål.
Medlemsfordele
Som medlem af Dansk Erhverv kan du – alt efter medlemskabstype – trække frit på Handelsmarkedets rådgivning.
>> Læs mere her om medlemsskabstyperne og Dansk Erhvervs rådgivningstilbud.
Kontakt
E-mail:
Telefon: 33746000
Web: www.danskerhverv.dk
Adresse: Børsen
Postnummer: 1217
By: København K.
Følg os på: