Danmarks førende detailhandelsnetværk, Detail-forum, uddelte onsdag for 34. gang den prestigefyldte MMM Pris ved en festmiddag på Børsen, hvor ledere i dansk detailhandel var samlet for at hylde branchen. Prisen gik i år til Coop.
MMM Prisen gives til en person eller virksomhed, der på særlig vis har haft en betydning for detailhandelen i Danmark. De nominerede i år var Hay, Cofoco og Coop.
Prisen gives i år til Coop, for deres vedblevne engagement i at løfte dansk madkultur, i en branche hvor der ellers i stigende grad har været fokus på discount. Coop har de seneste år investeret i de fysiske butikker og der satses på kvalitet og økologi, madkultur og nytænkning inden for fødevarer. Senest har Coop vakt opmærksomhed med deres spændende butik på Københavns Hovedbanegård og deres kæmpe succes med Irmas madmesse i Øksnehallen i København.
Det er en priskomité bestående af Lennart Lajboshitz – stifteren af Tiger, som modtog prisen sidste år, dir. i Dansk Erhverv, Henrik Hyltoft, adm. dir for IKEA Danmark, Dennis Balslev, marketingschef for Magasin du Nord, Lise B. Thomsen, Institutleder for Marketing på CBS, Ricky Wilke, adm. dir. for Arnold Busck, Helle Busck Fensvig, adm. dir. for Panduro Hobby, Thomas Panduro, adm. dir. for ICP, Per Nyborg og erhvervsredaktør Peter Suppli Benson fra Berlingske Business, der har valgt at kåre Coop til dette års vinder af MMM Prisen.
Prisen består, ud over æren, af en 40 cm høj islandsk falk som videregives til dette års vinder. Falken er modelleret på Den Kongelige Porcelænsfabrik i 1914 og dekoreret af den særdeles nutidige kunstner Nils Erik Gjerdevik.
Retail Entrepreneurship Prisen
Prisoverrækkelsen, der foregik på Børsen, bød også på prestigefyldt anerkendelse til Normal, som modtog Retail Entrepreneurship Prisen.
Normal er af komitéen blevet udpeget, fordi de har formået at skabe en succesfuld kæde på meget kort tid, baseret på butikker der sælger hverdagsprodukter til husholdningen under markedspris. Normal åbnede deres første butik i 2013 og har taget markedet med storm – i dag er der over 1.000 medarbejdere og man forventer at have minimum 50 butikker med udgangen af 2016. Prisen blev uddelt for 11. gang og de nominerede var i år Wood Wood, Absalon og Normal.
Det var adm. dir. Stefan Plenge fra nemlig.com, sidste års vinder af Retail Entrepreneurship Prisen, som overrakte prisen.
Berlingskes Detailhandelspris
Endelig blev Berlingskes Detailhandelspris givet til Søstrene Grene. Søstrene Grene udviser helhedstænkning, hvor de agerer på forskellige digitale platforme, tager nye fortællemåder i brug for at nå forbrugeren og så er de i gang med at genopfinde sig selv midt i processen.
Øvrige nominerede var Kaufmann med udgivelsen af deres magasin, som bryder med den traditionelle tankegang omkring reklame samt annoncering og REMA 1000 for deres madspilds kampagne, med fokus på de mange singler i Danmark, dermed udviser de en evne til at fange nye kundegrupper gennem nytænkende kommunikation. Prisen blev uddelt for 6. gang.
Det er en priskomité bestående af adm. dir for KFI, Jesper Loiborg, Marketing manager for Frederiksberg Centret, Vibeke Qvist, adm. dir. for Bocca, Thomas Theil, adm. dir. for ICP, Per Nyborg og erhvervsredaktør Peter Suppli Benson fra Berlingske Media, der har valgt at kåre Søstrene Grene til dette års vinder af Berlingskes Detailhandelspris.
Prisuddelingen bød også på indlæg fra Lars Larsen, stifter og ejer af JYSK koncernen. I 1987 var Lars Larsen selv modtager af MMM prisen.
Om Detail-Forum
Detail-forum er et tværfagligt netværk for ledere i dansk detailhandel og tilknyttede brancher. Dets formål er at orientere medlemmerne om nye tiltag i dansk og udenlandsk detailhandel, samt give dem mulighed for at udveksle erfaringer inden for netværkets rammer.
Detail-forum har hyppig mødeaktivitet, afholder seminarer og arrangerer studierejser og virksomhedsbesøg i ind- og udland. Netværket har sit eget medlemsblad, Orientering, med nyt om dansk og international detailhandel samt information til medlemmerne.