Søstrene Grene vinder årets fornemmeste pris i dansk detailhandel


Dato: 20-03-2019 13:02:53
 

Danmarks førende detailhandelsnetværk, Detailforum, uddelte for 37. gang den prestigefyldte Detailforum Prisen ved Detailforum Awards, som blev afholdt på Langelinie Pavillonen, hvor ledere i dansk detailhandel var samlet for at hylde branchen. Prisen gik i år til Søstrene Grene.

Detailforum Prisen (tidligere MMM Prisen) gives til en person eller virksomhed, der på særlig vis har haft en betydning for detailhandelen i Danmark.

Prisen gives i år til Søstrene Grene for deres imponerende vækst med åbning af nye butikker på nye markeder og med gode økonomiske resultater. Den familieejede virksomhed er nået langt de seneste år og har skabt succes på det internationale marked med butikker i 15 lande. De har formået at skabe et skarpt koncept med et univers omkring historien med de to søstre Anna & Clara. De har skærpet profilen og Søstrene Grenes identitet fremgår tydeligt i både butikkerne og markedsføringen.

Det er en priskomité bestående af Coops adm. dir. Peter Høgsted, KAM Adam Horsten fra Lego, dir. i Dansk Erhverv, Henrik Hyltoft, Institutleder for Marketing på CBS, Ricky Wilke, Ejer af Bahne, Jacob Bahne Sørensen, adm. dir. for Arnold Busck, Helle Busck Fensvig, adm. dir. Jan Wentzel, Paw Sko, adm. dir. for ICP Per Nyborg, der har valgt at kåre Søstrene Grene til dette års vinder af Detailforum Prisen.

Prisen består, ud over æren, af en 40 cm høj islandsk falk som videregives til dette års vinder. Falken er modelleret på Den Kongelige Porcelænsfabrik i 1914 og dekoreret af den særdeles nutidige kunstner Nils Erik Gjerdevik.

Søstrene Grene var oppe mod to andre stærke finalister ved kåringen, henholdsvis Københavns Lufthavn og Eventyrsport.

Foruden Detailforum Prisen blev yderligere fire priser uddelt ved arrangementet.

Retail Entrepreneurship Prisen

Prisoverrækkelsen bød også på prestigefyldt anerkendelse til den danske virksomhed Rains, som modtog Retail Entrepreneurship Prisen.

Priskomiteen har udpeget det moderne livsstilbrand Rains til årets vinder af Retail Entrepreneurship Prisen. Rains blev etableret i 2012 og konceptet tager afsæt i en nyfortolkning af den klassiske regnfrakke – og kombinerer funktionalitet med mode og design. Rains har taget både det danske og internationale marked med storm og åbnet konceptbutikker i udvalgte byer i hele verden lige fra København til New York og Shanghai.  Således er det blevet til kollektioner med regntæt overtøj, tasker og accessoires til både mænd og kvinder.

Prisen blev uddelt for 13. gang og de nominerede var udover Rains Barberklingen.dk og Homemate.

Detailforums Kampagnepris

Detailforums Kampagnepris blev givet til Coop for deres ”Nykemilov.nu” kampagne, som var med til at sætte aftryk på en politisk aftale omkring problematiske kemikalier. Kampagnen fik skabt stor opmærksomhed både blandt forbrugere og politikere. Den engagerede danskerne og indsamlede mere end 21.000 underskrifter og lagde politisk pres på ændringer og var yderst effektiv.

Prisen blev uddelt for 9. gang og de øvrige nominerede var Louis Nielsen ”Skulle være gået til Louis Nielsen” og Jem & Fix med deres annoncering i forbindelse med Black Friday ”Problemer med lyset”.

Det er en priskomité bestående af adm. dir for KFI, Jesper Loiborg, Marketing manager for Frederiksberg Centret, Vibeke Qvist, adm. dir. for BOCCA, Morten Theil, adm. dir. for Marketsquare, Jens Thrane-Møller, Commercial Director for Danske Shoppingcentre, Eva Handest, Marketing direktør for Coop, Pia Niemann og adm. dir. for ICP, Per Nyborg, der har valgt at kåre Coop til dette års vinder af Detailforums Kampagnepris.

Årets Omnichannel

Arket blev kåret til Årets Omnichannel og var af priskomiteen blevet fremhævet for deres konsistens i deres udtryk uanset om det er i butikkerne eller online. Arket har således skabt et spændende og inspirerende miljø både online og offline.

 Prisen uddeles for 3. gang og foruden Arket var Matas med deres Clubmatas og butikskæden Rapha, der forhandler cykler nomineret til prisen.

Derudover uddelte Detailforum et rejselegat, som gives til en elev indenfor detailhandelen.  Detailforum havde modtaget mange kvalificerede ansøgninger, men komiteens valg faldt på Sara Kloster fra Spar i Thisted. Rejselegatet på 15.000 kr. var sponsoreret af NPV A/S.

Prisuddelingen bød også på indlæg fra adm. dir. for POWER, Jesper Boysen, som gav sit bud på, hvad fremtiden bringer i dansk detailhandel.

Detailforum er et tværfagligt interessenetværk stiftet i 1963 for ledere i dansk detailhandel og tilknyttede brancher. Dens formål er at orientere medlemmerne om erfaringer og nye tiltag i dansk og udenlandsk detailhandel, samt give dem mulighed for at udveksle synspunkter og erfaringer inden for netværket. Se mere på www.Detailforum.dk.

Del:

Følg denne virksomhed:


Flere cases og nyheder fra Detail-Forum:


Studietur: Tag med på Retail Safari i London med international retailekspert
Arrangement: HiFi Klubben vender tilbage til fremtiden
Arrangement: Hør om Danmarks største outdoorkæde Eventyrsport
Mød POWER's CEO Jesper Boysen til årets Retailawards
New Retail Day`19 - Inspirerende retailkonference i København og Aarhus
Trends i købsadfærd og eksklusiv Retail Walk i København
Arrangement: Skab overblik ved at kortlægge kunderejsen
Studierejse: Oplev Lissabons spændende detailområder og handelsliv
Arrangement: Hør om Søstrene Grenes vækst-eventyr
Så er det tid til at finde Danmarks Bedste Handelsby 2018
Arrangement: Hør Lennart Lajboschitz fortælle om folkets hus Absalon
Dansk Supermarked - vinder årets fornemmeste pris i dansk detailhandel
Award uddeling 2018 - Årets mest prestigefyldte detailpriser
Hvilken elev skal have årets rejselegat på 15.000,- ? Indstillinger modtages nu.
New Retail Day '18 - Early Bird tilbud
Arrangement: Besøg hos McDonalds - fra fastfood to good food
Arrangement: hør om fremtidens Elgiganten
Arrangement: Temamøde om "Den nye hverdagsluksus" i detailbranchen
Hvem bliver Danmarks Bedste Shoppingcenter 2017?
Arrangement: Besøg Vanløses nye shoppingcenter Kronen
Besøg hos Top-Toy: Hør om fremtidens BR og TOYS"R"US
Besøg hos Magasin du Nord - mød CEO Peter King
BESØG HOS WESTMARKET - Vesterbros nye madmarked
Studierejse: Oplev Skt. Petersborgs dynamiske detail- og shoppingliv
Retail Award Dinner: Mød Per Bank og vær med til kåringen af årets mest prestigefyldte priser
Konference: NEW RETAIL DAY 17 - Kundeoplevelser 2.0 opdater nu!
Arrangement: Kom med på besøg hos STARK CITY 24-7
Arrangement: BESØG I ILLUM
Arrangement: Besøg hos Pandora
Arrangement: Besøg i Tivoli - Få succesopskriften
Arrangement: Besøg hos Trustpilot
Spændende studietur: Oplev Mall of Scandinavia & Täby Centrum
Coop - vinder årets fornemmeste pris i dansk detailhandel
Konference: New RetailDay 16 - Forny dig eller forsvind
Mød Lars Larsen til årets retail award-dinner og festaften
NY DATO: Retail-studierejsen 2016 går til Budapest. Tilmeldingen er åben nu!
Arrangement: Hør om POWER - Danmarks nye elektronikkæde
Retail Arena Danmark 2015
Hør om MENY - Danmarks nye dagligvarekæde
Stifteren af Tiger butikkerne, Lennart Lajboschitz, vandt årets MMM-pris
Kom på besøg i Europas grønneste dagligvarebutik
Hvordan overlever den fysiske retail den voksende e-handel? NewRetailDay15 giver dig svaret!

Om Detail-Forum

Detail-forum er et tværfagligt netværk for ledere i dansk detailhandel og tilknyttede brancher. Dets formål er at orientere medlemmerne om nye tiltag i dansk og udenlandsk detailhandel, samt give dem mulighed for at udveksle erfaringer inden for netværkets rammer.

Detail-forum har hyppig mødeaktivitet, afholder seminarer og arrangerer studierejser og virksomhedsbesøg i ind- og udland. Netværket har sit eget medlemsblad, Orientering, med nyt om dansk og international detailhandel samt information til medlemmerne.


Kontakt
E-mail: info@detail-forum.dk
Telefon: 39620433
Web: www.detail-forum.dk
Adresse: Rødovre Centrum 2
Postnummer: 2610
By: Rødovre

Følg os på:


RetailDirect - En del af detailfolk.dk