(SPONSERET INDHOLD )
FMCG-annoncører kan forbedre deres ROI på Facebooks platforme med helt op til 43 % ved at følge fem forskellige principper. Det hævder Business Science-afdelingen hos GroupM, som i et MMM-studie har analyseret 1.400 Facebook- og Instagram-kampagner inden for FMCG. Korrekt frekvens er den absolut vigtigste parameter.
Digitale medier giver rig mulighed for at generere væsentlig effekt for annoncører – det gælder også for den tidligere så traditionelle FMCG-vertikal. I samarbejde med Facebook har GroupM Business Science i et toårigt Marketing Mix Modeling-projekt undersøgt 1.400 SoMe-kampagner i Norden fordelt på 19 FMCG-varemærker. Resultatet viser, at annoncører kan udnytte Facebooks og Instagrams fulde potentiale og øge deres ROI markant ved at følge fem tydelige best practice-parametre.
I betragtning af kategoriens konkurrencekraft kræver det en solid strategi med stort fokus på detaljer at sikre, at dine indsatser som annoncør faktisk påvirker forbrugerne. At være bedst i stedet for at være god er ekstremt vigtigt for at opnå succes, hvilket fremgår meget tydeligt af vores studie, siger Lisa Gröning, som er Analytical Project Manager hos GroupM Business Science.
Ifølge analysen ligger det største potentiale for at øge ROI i at vælge den rigtige frekvens, dvs. hvor mange gange om ugen en forbruger ser en kampagne. Hvis en FMCG-annoncør justerer sin strategi og vælger den rigtige frekvens (3!), optimerer kundekendskabet i en bred, men kvalificeret målgruppe, angiver en kampagnelængde, som dækker en hel købscyklus, samt anvender varemærkeopbyggende og mobiltilpassede videoer, kan annoncøren altså potentielt opnå et løft på hele 43 %.
Disse resultater stemmer også godt overens med de faktorer, der bidrager til at opbygge et stærkt varemærke. Kampagner, som i høj grad følger denne strategi, opnår en højere reklameerindring, hvilket indikerer, at disse metoder har en positiv indvirkning på forbrugerne på hele købsrejsen.
- I et komplekst digitalt økosystem i konstant forandring, hvor man som annoncør bliver tilbudt utallige muligheder for at skræddersy kampagner, kan det svært at måle ROI på en pålidelig, langsigtet og nuanceret måde og dermed også at vide, hvordan kampagner skal udformes for at maksimere ROI. GroupM Business Science har udført et stort arbejde med at belyse og besvare begge disse spørgsmål, siger Anna Erlandsson, som er Marketing Science Partner for Facebook.
Et whitepaper om MMM-studiet kan læses her
5 best practice-principper i studiet Pot. ROI-forbedring
Hvis samtlige parametre samvirker og lægges sammen: 43%
Om Facebook
Facebook’s mission er at give mennesker mulighed for at bygge fællesskaber og forbinde verden. Facebook bruges til at holde kontakt med venner og familie, opdage hvad der rører sig i verden, og til at dele og udtrykke holdninger og viden. Facebook er grundlagt i 2004. Vores produkter bliver brugt af mere end 3 mia. mennesker verden over og over 180 mio. virksomheder benytter vores platform til at være i kontakt med kunder og forbrugere.
LÆS MERE OM FACEBOOK HER